Handel jest jednym z najważniejszych ogniw gospodarki. Nie od dziś wiadomo, że ilość pieniędzy wydawanych w sklepach jest wyznacznikiem zamożności społeczeństwa. Branża retail nie jest niczym nowym na terenie Polski, jednak w ostatnich latach przeżywa prawdziwy renesans. Poniższy artykuł pozwoli Ci zrozumieć co to retail shop, jakie są największe problemy tej gałęzi usług oraz to, jak będzie wyglądała jej przyszłość. Sprawdź, co warto wiedzieć o handlu detalicznym! 

Branża retail – co to? 

Retail to nic innego jak handel detaliczny. W skład tego pojęcia wchodzą wszelkie rodzaje usług, które opierają się na umożliwianiu klientom dokonywania zakupów. Na modelu biznesowym, opartym na tanim nabywaniu lub wytwarzaniu produktów oraz ich sprzedawaniu z zyskiem, opiera się większość przedsiębiorstw w Polsce.

W porównaniu do innych gałęzi sektora usług, w branży retail w ostatnich latach dochodzi do prawdziwych rewolucji. Dotychczasowy sposób nabywania produktów był związany z wizytami w sklepach stacjonarnych. Jeszcze kilkanaście lat temu większość z nas dokonywała zakupów w dedykowanych sklepach. Ekspansja technologiczna sprawiła, że sytuacja ta zmieniła się diametralnie.

Współcześnie Polacy uwielbiają zakupy internetowe. Przez to rozwój marketingu sieciowego jest jednym z podstawowych celów na przyszłość dla przedsiębiorców i właścicieli firm. Zrozumienie tego z czym się wiąże i co to retail, nie jest zbytnio skomplikowane. Zupełnie inaczej jest w przypadku trendów w tej branży, a także problemów z jakimi przedsiębiorcy muszą się mierzyć na co dzień. 

Skąd się wzięła popularność handlu elektronicznego? 

Rozkwit handlu internetowego to pokłosie kilku lub nawet kilkunastu czynników. Najważniejszym z nich jest popularność sieci internetowej, która w krótkim czasie całkowicie zdominowała inne media. Obecnie Internet pozwala na korzystanie z portali społecznościowych, wyszukiwanie informacji oraz dokonywanie zakupów. Właśnie z tą ostatnią kwestią związana jest bezpośrednio branża retail.

Nieograniczony dostęp do produktów i szybkość dokonywania transakcji stały się priorytetem dla większości konsumentów. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt rozwoju firm kurierskich. Do tej pory Polacy skazani byli na usługi państwowego przewoźnika, jednak od momentu pojawienia się na rynku prywatnych przedsiębiorstw, poziom takich świadczeń znacząco się podniósł. Coraz więcej firm przechodzi również w tryb pracy zdalnej, co zostało jeszcze bardziej uwypuklone w dobie pandemii koronawirusa. 

W czym internetowa branża retail jest lepsza od tradycyjnego modelu zakupów? 

Współcześnie większość sklepów internetowych posiada swoje dedykowane platformy sprzedażowe. Mniejsze przedsiębiorstwa korzystają również z przestrzeni na serwisach aukcyjnych, takich jak Allegro czy OLX. Lokalizacja sklepów stacjonarnych jest ogromnym ograniczeniem, ze względu na duże rozproszenie miejsc zamieszkania na terenie naszego kraju.

Polacy mieszkający w małych miasteczkach i wsiach jeszcze do niedawna nie posiadali możliwości zakupu w sklepach renowowanych marek. Zmieniło się to odkąd każdy z produktów jest dostępny również w wersji online. Pokolenia X i Y, które stanowią obecnie dominujący odsetek konsumentów, cenią sobie możliwość porównania cen i sprawdzenie realnej wartości danego produktu. Czasy, w których dokonywanie zakupów w ciemno było czymś na porządku dziennym, minęły bezpowrotnie. Większość z klientów porównuje parametry i koszty z ofertą konkurencyjnych marek, dzięki czemu możliwe jest podjęcie najlepszej możliwej decyzji. 

Jakie są największe problemy branży retail? 

Branża retail, podobnie jak każda inna gałąź handlu, mierzy się jednak z licznymi problemami. Rozkwit e-commerce, czyli zakupów elektronicznych, jest zjawiskiem pozytywnym z perspektywy widzenia klienta. Jednak dla przedsiębiorców to również ogromne wyzwanie. Kłopotliwym aspektem współczesnego handlu detalicznego są ograniczenia technologiczne. Obsługa i utrzymywanie własnej platformy internetowej może być kłopotliwe dla mniejszych przedsiębiorstw.

Korzystanie z usług serwisów, takich jak Allegro, wymaga natomiast spełnienia określonych wytycznych. Regulamin zwrotów i reklamacji oraz konieczność opłacenia dodatkowych opcji “premium” to jedyna szansa, aby oferta właściciela niewielkiego sklepu stała się konkurencyjna na rynku. 

Sposób dotarcia do konsumenta

handel detaliczny

Źródło: Pixabay.com

Innym problemem branży retail jest również sposób dotarcia do konsumenta. Przeniesienie aktywności do Internetu oznacza możliwość rezygnacji z najmowania lokali użytkowych lub zmniejszenie ilości zatrudnianych pracowników w sklepach wielkopowierzchniowych. Natomiast wymaga zastosowania odpowiednich działań marketingowych. Oferta konkretnej marki musi być transparentna.

Reklamy, akcje promocyjne i kody rabatowe mają za zadanie zachęcić do zakupu danego produktu, nawet jeśli na rynku znajdują się bardziej atrakcyjne cenowo oferty. Tematyka pozycjonowania internetowego odgrywa w tym przypadku ogromne znaczenie. Dlatego większość firm właśnie na tym skupia swoje obecne działania ekspansywne. W XXI wieku najważniejsze znaczenie ma pokazanie się klientowi i zaoferowanie mu atrakcyjnych warunków “współpracy”, na której zyskają obie strony. 

Czy handel internetowy zdominuje zakupy stacjonarne? 

Branża retail to jednak nie tylko e-commerce. W tłumie przedsiębiorstw, które zdecydowały się na przeniesienie swoich usług do Internetu, są również firmy wierne tradycyjnym metodom sprzedaży. Dokonywania zakupów przez Internet to ogromna wygoda, która jednak nie jest w stanie zastąpić fizycznego, “namacalnego” zapoznania się z właściwościami danego produktu.

Trudno wyobrazić sobie wybranie wygodnego materaca lub zakup sukni ślubnej bez ich wcześniejszego wypróbowania i przymierzenia. Z tego powodu firmy w branży retail decydują się łączenie obu rodzajów działalności handlowej. Zarządzający największymi markami doskonale zdają sobie sprawę z tego, że celując zarówno w handel stacjonarny, jak i internetowy, prawdopodobieństwo zadowolenia wszystkich klientów zwiększa się. Rosnące znaczenie branży e-commerce nie musi więc oznaczać całkowitego wyeliminowania stacjonarnej działalności handlowej. Duże znaczenie ma również rodzaj oferowanych produktów, ponieważ konsumenci zwracają uwagę na to, co mogą kupić w sieci internetowej, a co wymaga wizyty w lokalnym sklepie. 

Branża retail, czyli przyszłość w jasnych barwach 

Problemy branży handlu detalicznego nie powinny być jednak aspektem, który całkowicie odstraszy przyszłych przedsiębiorców od inwestowania w tę dziedzinę gospodarki. Retail to wciąż jedno z najbardziej stabilnych źródeł dochodu.

Postępujący rozwój technologiczny sprawia jednak, że możliwości ekspansji w danej dziedzinie usługowej są ogromne. Rozsądna polityka marketingowa, odpowiednio przygotowany biznesplan i sprzedaż popularnych produktów to trzy elementy sukcesu handlowego. Świat należy do odważnych – dodając do tego właściwe zarządzanie, realizacja wyznaczonych celów będzie najprawdopodobniej wyłącznie kwestią czasu.