Jeszcze kilka lat temu franczyza w domu wydawała się być jedynie wymysłem specjalistów branży biznesowej. Od jakiegoś czasu ten sposób współpracy święci w Polsce ogromne triumfy. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wykonanie kolejnego „kroku w przód”. Prowadzenie działalności gospodarczej z zacisza salonu nie jest współcześnie już zwykłym motywem fantastycznym. Na terenie naszego kraju prężnie działają kolejne tanie franczyzy, które w ten sposób promują swoją działalność.

O co chodzi w domowych franczyzach? Czy franczyza się opłaca? Jakie są najciekawsze przykłady działalności domowych, które opierają się na tym modelu? Zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem, dzięki któremu dowiesz się najważniejszych informacji o współpracy franczyzowej!

Czym jest franczyza w domu?

Franczyza domowa charakteryzuje się najczęściej niskim wkładem własnym. W przeciwieństwie do standardowego modelu nie wymaga wynajmowania lokalu użytkowego oraz opłacania pensji pracowników. Wszystko odbywa się w prywatnym domu lub mieszkaniu. Miejsca te, dzięki zawarciu odpowiedniej współpracy, mogą zamienić się w prawdziwe biura, umożliwiające wygodne prowadzenie własnej działalności gospodarczej.

Tania franczyza domowa to szansa dla przedsiębiorców, którzy na początku swojej działalności inwestycyjnej nie dysponują dużym kapitałem wejścia. Jeszcze kilka lat temu skuteczność takiego modelu biznesowego była mało realna. Obecnie jednak coraz więcej franczyzobiorców decyduje się na zawarcie współpracy z konkretnymi firmami i markami. Na samym początku warto jednak zastanowić się nad tym, czy franczyza się opłaca dla przedsiębiorcy, a także dokonać szacunkowego planu przychodów i wydatków w przyszłości.

Czy franczyza się opłaca?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, czy franczyza się opłaca w tym lub innym przypadku. Wpływ na ten aspekt będzie mieć zarówno rodzaj branży, jak i lokalizacja na terenie Polski oraz obecne trendy. Korzyści płynące z potencjalnej współpracy z franczyzodawcą powinny pozwalać na zanotowanie zysku w przeciągu kilku miesięcy od rozpoczęcia własnej działalności. Warto pamiętać o tym, że w początkowym etapie wydatki przerastają najczęściej kwotę dochodu. Nie należy zatem się zniechęcać, ponieważ podobnie jak każdy inny rodzaj biznesu, franczyza domowa wymaga przejścia przez „okres rozruchowy”. To czy franczyza się opłaca zależy również od warunków współpracy, co jest jednoznaczne z rodzajem podpisanej umowy z przedsiębiorstwem. Czas jej obowiązywania, kapitał początkowy i możliwość ekspansji w obrębie danej branży wpływają na prawdopodobieństwo osiągnięcia sukcesu.

Drukarnia w domu – tania franczyza z niskim wkładem własnym

Jednym z najpopularniejszych rodzajów franczyz domowych są drukarnie. Współpraca z konkretnymi firmami pozwala zamienić swoje mieszkanie w siedzibę małego wydawnictwa, które dzięki swojemu funkcjonowaniu, pozwoli zanotować szybki i pewny przychód. Większość z franczyzodawców, oferujących ten rodzaj współpracy, umożliwia przedsiębiorcy łatwy dostęp do specjalistycznego oprogramowania i możliwość zakupu artykułów niezbędnych do drukowania ulotek lub książek dla dzieci.

Posiadanie drukarki laserowej lub atramentowej jest jednak jednym z wymogów podjęcia takiej współpracy. Brak takiego urządzenia wymaga rezygnacji z franczyzy domowej lub konieczność zakupu odpowiedniego sprzętu. Tania franczyza wydawnicza jest również powiązana z możliwością odbycia szkoleń, dzięki którym osoby niezaznajomione z tematem mogą w łatwy sposób poznać tajniki profesjonalnego druku.

Największymi korzyściami tego typu współpracy jest niewielki kapitał wejścia oraz możliwość przystosowania domu lub mieszkania do potrzeb prowadzenia działalności. Kontakt z franczyzodawcą odbywa się najczęściej za pomocą platformy internetowej. Przez to działalność wydawnicza jest uznawana za najwygodniejszy sposób prowadzenia własnego biznesu.

Punkt kurierski, czyli jedna z najlepszych franczyz w domu

Sytuacja epidemiologiczna na świecie wpłynęła na działanie wielu biznesów. Jednymi z nielicznych przedsiębiorstw, które mogły pochwalić się znaczącym rozwojem w tym czasie, były firmy i punkty kurierskie. Obecnie możliwe jest podjęcie współpracy z franczyzą w tej branży. Efektem podpisania umowy i uzgodnienia szczegółów działalności jest zamienienie swojego domu lub mieszkania w punkt kurierski. Franczyza w domu może mieć bowiem charakter „pocztowy”. Pozwoli to okolicznym mieszkańcom korzystać z miejsca udostępnionego przez franczyzobiorcę jako przestrzeń do przechowywania, odbierania i wydawania paczek.

Warunki takiej współpracy są najczęściej korzystne dla małych przedsiębiorców – wpływ na to ma przede wszystkim niski wkład własny i perspektywa stabilnego funkcjonowania. Nie od dziś wiadomo, że punkty kurierskie są chętnie wykorzystywane przez lokalną społeczność. Sukces w tej branży jest zatem wielce prawdopodobny, dlatego właśnie ten rodzaj franczyzy najbardziej zyskał na popularności w ostatnich latach.

Tania franczyza domowa – prowadzenie sklepu internetowego

Franczyza w domu

Źródło: Freepik.com

Franczyza domowa jest bardzo często utożsamiana z handlem detalicznym. Znaczna część producentów i mniejszych marek korzysta z tego rodzaju współpracy. Franczyzobiorcy, podpisując umowę z firmą, decydują się na przekształcenie dostępnej przestrzeni swojego domu w magazyn i sklep internetowy. Popularność tej franczyzy domowej jest związana z dużym rynkiem zbytu, a także intensywnym rozwojem firm kurierskich. Taki rodzaj współpracy jest jednak zalecany dla osób, które faktycznie mogą pozwolić sobie na zajęcie kilkunastu lub kilkudziesięciu metrów kwadratowych swojego domu.

Wśród korzyści wskazuje się na rosnący popyt i szybką możliwość zwrotu zainwestowanej sumy pieniędzy. Warto jednak pamiętać o tym, że przedsiębiorstwa tego typu często wymagają stosowania się do konkretnych zapisów ich regulaminu, co jest zawarte w umowach podpisywanych przez obie strony. W zależności od popularności producenta lub marki, wymogi te mogą być bardziej lub mniej restrykcyjne – z tego powodu podjęcie ostatecznej decyzji powinno być poprzedzone dłuższą chwilą namysłu.

Działalność edukacyjna

Platformy e-learningowe to jedne z najnowszych rodzajów franczyz, spośród pozycji wymienionych w naszym zestawieniu. Współpraca tego typu opiera się na prowadzeniu szkoleń lub kursów językowych. Jedynymi wymogami jest posiadanie urządzenia z kamerą internetową oraz instalacja specjalnego oprogramowania. Ten typ franczyzy domowej nie cieszy się jeszcze dużą popularnością w Polsce.

Biorąc jednak po uwagę działalność edukacyjną na rynku zagranicznym, można w łatwy sposób przewidzieć, że rozpowszechnienie franczyz tego typu w naszym kraju będzie kwestią czasu. Co ciekawe, większość współprac edukacyjnych nie wymaga wkładu własnego. Jest to idealna opcja dla osób, których zdolności finansowe są mocno ograniczone. Warto jednak pamiętać, że taka franczyza wiąże się jednak z koniecznością posiadania specjalistycznej wiedzy, na przykład w zakresie programowania lub znajomości konkretnego języka.