Rejestracja znaku towarowego w Chińskim Urzędzie Patentowym to pierwsza i najważniejsza formalność, jakiej należy dopełnić, planując biznes za Wielkim Murem. To sposób nie tylko na ochronę przed nieuczciwą konkurencją czy podróbkami, ale również korzyści marketingowe – prawna ochrona znaku towarowego skutecznie buduje bowiem pozycję rynkową marki, co jest szczególnie istotne w przypadku nowych firm z zagranicy. Jak dokonać skutecznej rejestracji marki w Chinach? Sprawdź, co należy wiedzieć na ten temat!

Rejestracja znaku towarowego w Chińskim Urzędzie Patentowym – dlaczego należy dopilnować tej kwestii?

Planując wymianę handlową z Państwem Środka, należy pamiętać przede wszystkim o tym, że w Chinach obowiązuje zasada first-to-file. W praktyce oznacza ona, że Chiński Urząd Patentowy przyznaje pierwszeństwo rejestracji osobie, która wystąpi z wnioskiem o ochronę jako pierwsza. Reguła ta często staje się powodem, dla którego wiele zagranicznych firm wpada w pułapkę niezarejestrowania swojego znaku odpowiednio wcześnie, czym otwiera sobie jednocześnie szerokie pole do naruszeń. Istnieją bowiem liczne przypadki sytuacji, kiedy firma chce rozpocząć biznes w Chinach, a tymczasem dowiaduje się niespodziewanie, że jej znak towarowy został już zarejestrowany w tamtejszym urzędzie przez inną firmę. Są to tzw. rejestracje w złej wierze, dokonywane przez nieuprawnione osoby trzecie często z bezpośrednim zamiarem odsprzedania znaku z zyskiem finansowym.

Dla przedsiębiorców planujących ekspansję na rynek chiński sprawna rejestracja znaku towarowego stanowi zatem kwestię priorytetową, której warto dopilnować z odpowiednim wyprzedzeniem, ponieważ zaniechania w tym obszarze mogą prowadzić do znacznego ograniczenia swobody działania firmy, a niekiedy nawet całkowicie uniemożliwić wejście z towarami lub usługami na rynek chiński.

Skuteczna rejestracja – warunki, jakie musi spełniać znak towarowy

Aby rejestracja znaku w chińskim urzędzie patentowym przebiegła pomyślnie, oznaczenie musi spełniać kilka istotnych warunków:

  • zgodność z prawem – znak zgłaszany do ochrony w Chinach nie może być identyczny ani nawet podobny do nazwy lub flagi państwa, nazwy i logo chińskich agencji rządowych, logo i hymnu chińskiej armii ani konkretnych lokalizacji bądź znanych budynków stanowiących siedzibę tych instytucji, do Czerwonego Krzyża oraz innych organizacji międzynarodowych;
  • charakter odróżniający – znak towarowy musi być łatwy do odróżnienia w ramach towarów/usług jednego producenta od oferty innych firm;
  • brak podobieństwa do innego znaku mającego pewną renomę i zasięg rynkowy;
  • brak elementów opisowych lub takich, które mogą wprowadzić konsumentów w błąd co do charakteru, jakości, pochodzenia czy innych cech towarów;
  • dostępność – znak towarowy musi być dostępny do rejestracji (informację na ten temat można znaleźć w oficjalnej bazie Krajowego Chińskiego Urzędu ds. Własności Intelektualnej).

Jak wygląda proces rejestracji znaku towarowego w Chinach?

Znak towarowy w Chinach można zarejestrować na dwa sposoby, korzystając z procedury krajowej lub międzynarodowej, spośród których bardziej rekomendowany jest wariant pierwszy. Aplikacja w systemie krajowym polega bowiem na złożeniu wniosku o rejestrację znaku towarowego bezpośrednio do Chińskiego Urzędu ds. Znaków Towarowych (CNIPA), do czego niezbędne jest pośrednictwo profesjonalnego pełnomocnika. Procedura krajowa cechuje się jednak znacznie krótszym czasem oczekiwania na decyzję, a ponadto daje możliwość bardziej precyzyjnego doboru produktów i usług z listy zaadoptowanej przez CNIPA. Dodatkowym plusem jest obecność pełnomocnika, który działając lokalnie, jest w stanie na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy. Co również istotne, przedsiębiorca od razu po rejestracji znaku uzyskuje stosowny certyfikat, wydany przez chiński urząd i sporządzony w języku chińskim.