Każdy przedsiębiorca doskonale zdaje sobie sprawę, że działania marketingowe są niezbędne. Jednak ich wprowadzenie wcale nie jest prostym zadaniem. Trzeba bowiem uwzględnić wiele czynników i wybrać takie działania, które przyniosą największe korzyści dla firmy. Jednym z najczęściej wybieranych jest marketing mix, a dokładniej marketing 4P. Czym się charakteryzuje marketing 4p mix? Jakie elementy się na niego składają? Jak zmienił się wraz z biegiem lat? Wszystko wyjaśni się po przeczytaniu tego tekstu!

Czym charakteryzuje się marketing mix?

Marketing 4p mix zamiennie nazywany jest też kompozycją marketingową. Jak sama nazwa wskazuje, jest to połączenie ze sobą kilku elementów, które są ze sobą ściśle związane. W ich skład wchodzą narzędzia, metody działania, czy też procesy wdrażane przez firmę w celu wzmocnienia świadomości marki wśród klientów oraz uzyskania wyższej pozycji na rynku.

Kompozycja marketingu mix złożona jest z kilku koncepcji. Należy wyróżnić:

  • 4P.
  • 7P – rozszerzona koncepcja 4P.
  • 4C – całkowicie skupia się na konsumentach.

Czym jest koncepcja 4P?

Koncepcja 4P jest jedną z najstarszych w koncepcji marketingu mix. Natomiast samo 4P oznacza elementy, które się na nią składają. Wszystkie bowiem w języku angielskim zaczynają się na tę samą literę. W przeciwieństwie do koncepcji 4C, 4P skupia się przede wszystkim na firmie. W związku z tym można wyróżnić następujące elementy:

  • Product – produkt.
  • Price – cenę.
  • Promotion – Promocję.
  • Place – dystrybucję.

Koncepcja marketingu mix jest skuteczna zarówno dla produktów, jak i usług.

Produkt, cena, promocja i dystrybucja, czyli podstawowe elementy marketingu 4P

Produkt jest najważniejszym elementem marketingu mix. Jest on istotny zarówno dla właściciela firmy, jak i konsumentów. Zresztą bez produktu, czy też usługi nie byłoby sprzedaży i kupna, a tym samym zysku dla przedsiębiorcy.

Produkt

W koncepcji 4P cała uwaga jest skupiona przede wszystkim na tym, jaki produkt jest oferowany klientom oraz korzyści wynikające z jego zakupu. Dlatego poza samym produktem uwzględniana jest też jakość, marka oraz opakowanie. W ostateczności to właśnie te czynniki mają realny wpływ na ocenę konsumentów. Nie bez znaczenia jest też oczywiście gwarancja, rękojmia i usługi serwisowe. Mimo że marketing 4P skupia się przede wszystkim na przedsiębiorstwie, to przecież końcowa opinia klientów będzie miała znaczący wpływ na określenie tego, czy działania marketingowe przyniosły zamierzone efekty.

Cena

Kolejnym ważnym elementem zaraz za produktem jest cena. Tego pojęcia raczej nie trzeba definiować, ale trzeba na nie zwrócić uwagę z dwóch różnych punktów widzenia. Pierwszy z nich dotyczy konsumentów. Dla nich cena kosztem, który muszą ponieść, jeśli chcą nabyć dany produkt lub usługę. Natomiast dla firmy cena będzie zwrotem poniesionych do tej pory nakładów z niewielką nawiązką. W tym przypadku nie jest uwzględniana cena katalogowa, ale promocje, rabaty, warunki i terminy zapłaty już jak najbardziej tak!

Promocja

Po cenie została wyodrębniona promocja. Obejmuje ona wszelkie działania firmy, które mają na celu wypromowanie produktu na rynku. Promocja pełni zarówno funkcję informacyjną, jak i konkurencyjną. Przy jej pomocy firma przekazuje bowiem informacje dotyczące produktu, który chce wprowadzić do sprzedaży, a dzięki niej może wzrastać też popyt. Dlatego do promocji zaliczana jest nie tylko reklama, ale też public relations, działania sponsorowane oraz sprzedaż osobista.

Dystrybucja

Ostatnim elementem koncepcji marketingu mix 4P jest dystrybucja. W tym przypadku największa uwaga skupiona jest na wyborze kanałów dystrybucji, sposobie umieszczenia produktu na rynku, lokalizacji sklepów, transporcie produktu oraz nagromadzone zapasy. Jednak niemniej ważna jest też łatwa dostępność do produktu dla wszystkich konsumentów.

Ewolucja koncepcji 4P

Marketing to dziedzina, w której ciągłe zmiany nie są niczym zaskakującym. Przedsiębiorcy muszą się dostosować, chociażby do sytuacji na rynku, czy też potrzeb klientów. W związku z tym niektóre elementy czasami trzeba dopracować, zmienić, czy całkowicie zastąpić. Tak też się stało w przypadku koncepcji marketingu mix, a raczej 4P. W pewnym momencie zauważono, że tak koncepcja nie jest już rzetelna i wprowadzono do niej kilka zmian. W nowoczesnym 4P zostały wyróżnione następujące elementy:

  • People – ludzie.
  • Processes – procesy.
  • Programs – programy.
  • Performance – dokonania.

Jak widać, koncepcja marketingu mix uległa dość poważnym zmianom.

Ludzie, procesy, programy i dokonania – jak wygląda nowa koncepcja marketingu mix?

4p marketing

Źródło: Freepik.com

Ludzie są najważniejsi. To podstawowa zasada nowej koncepcji marketingu. Oczywiście na pierwszym miejscu stawiani są klienci, do których ostatecznie dotrze produkt. Jednakże, aby sprzedaż działała prawidłowo, to niezbędni są też pracownicy, którym należy poświęcić szczególną uwagę. W dużej mierze to oni mają największy wpływ na to, czy firma odniesie oczekiwany sukces.

Procesy to drugi, bardzo ważny aspekt. Dotyczą przede wszystkim podejmowanych działań. Muszą one być bowiem dokładnie przemyślane, zaplanowane i zrealizowane. Natomiast wszystkie decyzje nie powinny być podejmowane pod wpływem chwili, czy jakiegokolwiek innego bodźca i z pewną dozą ostrożności. Co więcej, działania marketingowe wymagają elastyczności i dopasowanie ich do aktualnych idei marketingowych.

Programy odnoszą się do działań online i tych tradycyjnych. Wszystkie oczywiście muszą być skierowane w stronę klienta. Z tym że wszystkie programy muszą tak współgrać ze sobą, aby ostatecznie tworzyć spójną całość i doprowadzić do wzrostu wartości produktu.

Ostatnim elementem marketingu mix są dokonania, czyli określenie korzyści, które zostały osiągnięte ze sprzedaży produktu. Nie chodzi wyłącznie o zyski finansowe, ale też ilość pozyskanych klientów i znaczenie marki na rynku. W tej kategorii powinny znaleźć się też działania firmy poza nią, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu. Dokonania mają na celu ustalenie i poinformowanie jak rozwija się przedsiębiorstwo i jak wyglądają działania innych na danym rynku.

Marketing mix – podsumowanie

Marketing mix jest najbardziej skutecznym działaniem. Jeśli przedsiębiorca chce, aby jego firma prosperowała jak najlepiej, to nie może skupić się wyłącznie na jednym elemencie, ponieważ każdy z nich jest tak samo istotny. Zresztą należy zauważyć, że one i tak są ze sobą ściśle powiązane. Wystarczy spojrzeć na to z najprostszej strony. Przykładowo przedsiębiorca za główny cel obrał sobie zadowolenia klienta. Co jest jednoznaczne z tym, że musi dokonać sprzedaży produktu najlepszej jakości. Jednak potrzebne są mu zarówno promocja i dystrybucja, jak i programy i procesy. W innym przypadku nie uda mu się trafić do klienta i przekonać go do zakupu produktu. Jeśli jednak to zrobi, to będzie mógł uchwycić mierniki finansowe i niefinansowe, czyli określić swoje dokonania. Mimo że omawiana koncepcja marketingowa została udoskonalona, to w pewnym sensie nadal obowiązuje. Z tą różnicą, że jest bardziej rozszerzona.