Odpowiednio zaprojektowana ulotka reklamowa to gwarancja sukcesu promocyjnego. Jej wykonanie można zlecić specjalistom lub samodzielnie wykonać szkic w jednym z wirtualnych narzędzi. Często jednak zdarza się, że ulotki prezentują się nieestetycznie pod względem wizualnym, a także zawierają zbyt dużo lub zbyt mało informacji. Co powinna zawierać ulotka reklamowa, aby skutecznie zachęcić klientów do skorzystania z usług danej firmy?

Logo firmy

Logotyp firmy jest jednym z najważniejszych elementów ulotki reklamowej. Niezależnie od rodzaju świadczonych usług każda firma potrzebuje ciekawego logo, które przyciągnie uwagę konsumentów. Emblemat powinien charakteryzować się prostotą i być naturalnie wkomponowany w szatę graficzną materiału promocyjnego. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na odpowiednią kolorystykę ulotki.

Zaleca się korzystanie z maksymalnie trzech lub czterech rodzajów barw – w innym przypadku ulotka będzie wyglądać mało atrakcyjnie lub zbyt chaotycznie. Nie każde logo będzie dobrze prezentować się na banerach lub reklamach. Dlatego inną opcją jest stworzenie alternatywnych wersji kolorystycznych emblematu. Powinny one posiadać kontrastową szatę graficzną, jednak całość kompozycji nie powinna znacząco odbiegać od właściwego logo.

Warto zwrócić uwagę na treści znajdujące się w grafice. W przypadku wielu marek znak firmowy zawiera napisy wskazujące na rodzaj świadczonych usług przez dane przedsiębiorstwo. Wówczas ponowne umieszczanie słów „piekarnia”, „fotografia ślubna” lub „meble” będzie skutkowało niepotrzebnym nagromadzeniem treści.

Istotne znaczenie ma również wielkość emblematu. Błędem jest stosowanie dużych znaków, które wypełniają całą powierzchnię ulotki. Specjaliści zalecają, aby kierować się zasadą „złotego środka” – logo powinno być widoczne, jednak nie może dominować nad innymi elementami materiału promocyjnego.

Opis

Najczęstszym błędem popełnianym podczas tworzenia ulotek reklamowych i innych materiałów promocyjnych jest niewłaściwe podejście do jej treści. W większości przypadków konsumenci nie są zainteresowani obszernymi blokami tekstów. Ulotka w całości wypełniona opisem odstrasza od zapoznania się z nią z prostego powodu – odbiorcy nie będą chcieli poświęcać swojego czasu na wczytywanie się w ogromne akapity.

Opis ulotki reklamowej powinien być przejrzysty, co ma skłonić klienta do zainteresowania się ofertą danej firmy. Zgodnie ze współczesnymi zasadami projektowania materiałów promocyjnych mniejszą wagę przykłada się do treści, natomiast ważniejszą rolę odgrywa chwytliwe hasło i grafika. Nie należy umieszczać na ulotce dokładnego opisu usługi lub produktów – jeśli klient zainteresuje się ofertą to z pewnością samodzielnie zapozna się z konkretnym asortymentem.

Dane kontaktowe

Dane kontaktowe mają kluczowe znaczenie. Ulotki reklamowe powinny zawierać podstawowe informacje, które pozwolą odbiorcy skontaktować się z usługodawcą. Zalicza się do nich przede wszystkim adres firmy. Popularnym rozwiązaniem jest zamieszczanie niewielkiej mapy poglądowej, dzięki której możliwe jest szybsze zlokalizowanie konkretnego miejsca.

Warto również umieścić na niej najważniejsze punkty orientacyjne. Jeśli siedziba sklepu lub zakładu fryzjerskiego znajduje się w pobliżu dużej galerii handlowej albo w okolicy obiektu sportowego to informacja taka będzie z pewnością przydatna dla klienta.

Wśród danych kontaktowych na ulotce reklamowej powinny znaleźć się również numer telefonu i adres strony internetowej. Pozwala to na bezpośrednie zaznajomienie się Klienta z ofertą, bez konieczności używania wyszukiwarki internetowej.

W XXI wieku materiały promocyjne mają bardzo często charakter wirtualny. Z tego powodu ciekawym rozwiązaniem jest również umieszczenie na ulotce odnośnika do mediów społecznościowych, takich jak Facebook lub Instagram. Najłatwiej zrobić to używając generatora kodów QR. Po jego zeskanowaniu konsument zostanie przeniesiony do odpowiedniej strony, co z pewnością zachęci do skorzystania z usług Twojej firmy.

Elementy graficzne

Ulotka z logo

Źródło: Pexels.com

Ulotka reklamowa powinna w głównej mierze opierać się na atrakcyjnym wyglądzie i przejrzystości. Z tego powodu warto zwrócić uwagę na jakość grafik umieszczanych na niej. Podobnie jak w przypadku logo, należy je odpowiednio wkomponować w tło materiału promocyjnego. Najlepszym rozwiązaniem jest samodzielne przygotowanie elementów graficznych. Jednak bardzo często jest to problematyczne pod względem logistycznym.

Najpoważniejszym błędem, którego należy unikać za wszelką cenę, jest korzystanie z grafik znalezionych w wyszukiwarce. Wiele przedsiębiorstw i usług decyduje się na wykorzystanie zdjęć i symboli pobranych z najpopularniejszych stron w wyszukiwarce Google. Pomijając aspekt prawny tej kwestii, skutkuje to powielaniem przez wiele firm w okolicy tych samych materiałów promocyjnych. Z tego powodu efekt końcowy jest odwrotny od zamierzonego. Klient, widząc popularną grafikę z wyszukiwarki, będzie niechętnie korzystał z usług firmy, która decyduje się na najprostsze rozwiązania.

Hasło reklamowe

Podczas projektowania ulotki reklamowej wiele osób zapomina o odpowiednim haśle reklamowym. Ten niepozorny element ulotki reklamowej odgrywa kluczową rolę w zachęcaniu klientów do wyboru konkretnej marki.

Skuteczne hasło reklamowe powinno być krótkie i chwytliwe. Nie należy wybierać długich fraz lub zwrotów, ponieważ odbiorca podczas przeglądania takiej ulotki z pewnością pominie obszerny nagłówek. Sukces polega na prostocie, dlatego takie zwroty najczęściej zapadają w pamięć konsumentów. Hasło reklamowe powinno również odzwierciedlać rodzaj świadczonych usług, a zatem nawiązywać do nich w sposób bezpośredni. Nawet najbardziej chwytliwe sformułowanie będzie nieskuteczne, jeśli takie hasło nie będzie odpowiednio współgrało z ofertą firmy.

Ciekawym rozwiązaniem jest również zastosowanie zwrotów nazywanych „call to action”. Stosuje się je powszechnie w marketingu internetowym, jednak coraz częściej umieszczane są na zwykłych ulotkach reklamowych. Najczęściej mają one formę bezpośredniego zwrotu do klienta, co ma zachęcić odbiorcę do wybrania usług danej firmy lub przedsiębiorstwa. Ważny jest również odpowiedni projekt graficzny hasła reklamowego. Font powinien prezentować się atrakcyjnie pod względem wizualnym, dlatego w tym przypadku lepiej wybrać szeryfowy krój pisma.

Podsumowując

Projektowanie ulotki to spore wyzwanie dla każdej osoby, która zdecyduje się na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej. Drogą na skróty jest zlecenie wykonania materiału reklamowego specjalistom w tej branży. Jednak samodzielne jego wykonanie wiąże się również z dużą satysfakcją.

Umieszczenie na ulotce powyższych elementów sprawi, że projekt tego typu będzie spełniał wszelkie standardy marketingowe. W końcowym rozrachunku istotna jest również odpowiednia świadomość estetyczna, jednak w tej kwestii nie ma sztywno przyjętych reguł, do których należy się stosować. Jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia!